Nieuwsbrief
← Vorige
Binnen roken is nooit oké
In Vlaanderen zitten zo'n 68.000 kinderen nog elke dag in de rook. Meeroken is ongezond. De campagne ‘Binnen roken is nooit oké’ - een campagne van Kom op tegen Kanker in samenwerking met Vlaams Instituut Gezond Leven - zet rokende ouders ertoe aan om niet meer in huis en in de auto te roken.
Intermediairen kunnen gebruik maken van de folder en poster om ouders aan te spreken. Je kan de ouders informeren over de gevaren van meeroken maar ook tips en advies geven over het rookvrij maken van hun huis en auto. Zo versterk je de campagne en geef je ze meer slagkracht.
Voor wie?
Rokende ouders
Wie kan met 'Binnen roken is nooit oké' aan de slag?
Iedereen die in contact komt met rokende ouders. Voor wie actief is in de zorg- en hulpverlening.
Achtergrondinfo campagne meeroken tabaksrook door kinderen
Logo Leieland werkt intussen al 10 jaar om de ernstige gezondheidsschade door het meeroken van tabaksrook door kinderen te verminderen. Denk maar aan de campagne "Rooknietbijmij" waaraan vele lokale besturen, ziekenhuizen, huisartsen, apothekers,... binnen de regio Zuid-West-Vlaanderen en de andere West-Vlaamse Logo's enthousiast hebben meegewerkt.
Hierbij werden niet alleen tal van materialen ontwikkeld en massaal verspreid zoals deurhangers, slabbetjes voor pasgeborenen, ... maar er werd ook een cursus motiverende gespreksvoering ontwikkeld, die specifiek werkte aan het vermijden van passief roken door kinderen.
Ook Kom op tegen Kanker en het Vlaams Instituut Gezond Leven voeren al sinds januari 2016 campagne om kinderen uit de rook te houden, onder het motto “Binnen roken is nooit oké”. Onderzoek uitgevoerd in 2018 door het onafhankelijke onderzoeksbureau Kantar TNS heeft aangetoond dat deze aanpak nodig blijft: het aantal kinderen in Vlaanderen dat dagelijks in de tabaksrook zit, is gedaald van 68.000 in 2014 tot 36.000 in 2018.
Er blijft dus echt nog werk aan de winkel, waarbij vooral aandacht nodig is bij lager opgeleiden.
De campagne wordt nu voor de 6de maal herhaald: de tv-spot uit 2018 wordt opnieuw ingezet en wordt ondersteund door een campagne op sociale media. De campagne kadert opnieuw binnen de initiatieven van Generatie Rookvrij (www.generatierookvrij.be) en loopt van 18 november tot en met 1 december op Eén, VTM, Q2, V itaya, Vi er, Vijf en een selectie van kleinere zenders die zich richten op de doelgroep.
Wat kan je doen?
-
Bestel en hang de poster in je wachtkamer/spreekkamer/... en
- Bestel en leg de informatiefolder voor rokende ouders zichtbaar.
-
Je rokende patiënten/cliënten met kinderen kunnen de folder zelf meenemen maar de folder kan je ook helpen om een gesprek aan te knopen met hen. Om dat gesprek gemakkelijker te maken, ontwikkelde het Vlaams Instituut Gezond Leven een handige online vorming. Die geeft antwoorden op veelvoorkomende misverstanden en weerstanden over roken in huis. In een virtueel huis kan je voorbeeldgesprekken oefenen, concrete tips ontdekken en een quiz spelen.
Zo raak je vertrouwder met het onderwerp en met de principes van motiverende gespreksvoering.
Zin om zelf aan de slag te gaan? Of ken je collega’s die interesse hebben? Je vindt de online vorming via www.passiefroken.be.
Meer informatie?
Contacteer ons of surf naar www.nooitbinnenroken.be